dinsdag 11 februari 2014

De dag die je wist dat zou komen...


Ik weet het nog precies, 5 mei 2011. De dag dat Doortje was uitgerekend. De dag dat onze Esmee werd verwacht, maar uiteindelijk niet kwam. De dag dat ik me ben gaan verdiepen in frambozenthee, gekruid eten en het onwaarschijnlijk harde deel van een ananas.  De dag waarop het allemaal zou moeten gebeuren en de dag waarop ik mijn eerste blog schreef. Ik weet het allemaal nog precies. Vandaag is het 11 februari 2014. De dag dat Doortje wederom is uitgerekend. De dag die al maanden door ons hoofd spookt. Misschien is het juist wel daarom dat ik vandaag een sterke drang voel om een blog te schrijven. Maar waar ik het over moet gaan hebben, dat weet ik niet precies.




Ik ga het in ieder geval niet hebben over de dag waarop we er achter kwamen dat we over niet al te lange tijd opnieuw ouders zouden worden. De dag waarop we in alle vroegte vertrokken naar Scheveningen om even lekker onbezorgd te genieten op een terrasje aan het strand. De dag waarop Doortje besloot om vlak voor vertrek nog even gauw een zwangerschapstest te doen, die vervolgens op de badkamer bleef liggen zonder dat iemand er naar heeft gekeken. De dag waarop we aan het begin van de avond thuiskwamen en constateerden dat er nog een kleine verrassing op de wastafel lag. De dag waarop ik vervolgens vlak voor sluitingstijd nog snel naar de supermarkt ben gereden om  een extra zwangerschapstest  te halen, omdat we het haast niet konden geloven. Nee, daar ga ik het niet over hebben.

 

Ik ga het ook niet hebben over de dag waarop wij er achter kwamen dat Baby Naus de Tweede  een jongetje bleek te zijn.  De dag waarop we vol overtuigd waren van het feit dat ik niet in staat was om voor mannelijk nageslacht te zorgen, maar we toch ‘voor de zekerheid’ even een echo hebben laten maken. De dag waarop de vriendelijke mevrouw van het echobureau een overduidelijk mannelijk geslachtsdeel liet zien op het scherm. Die er vervolgens op de terugweg in de auto voor heeft gezorgd dat we elkaar even niets meer te vertellen hadden. De dag waarop ik me realiseerde dat ik me toch echt moet gaan verdiepen in voetbal. Maar natuurlijk ook de dag dat we stiekem ook wel een beetje trots waren. Nee, ook hier ga ik het niet over hebben.

 

Waar ik het ook niet over ga hebben is de dag (of dagen) waarop Esmee al haar plannen met onze nieuwe aanwinst heeft aangekondigd. De dag waarop Esmee vertelde dat de baby direct na de geboorte met haar in de zandbak moet spelen. De dag waarop ze met een uiterst serieuze blik in haar ogen vertelde dat zij toch wel graag de fles wilde geven. Ik ga het zelfs niet hebben over de dag waarop Esmee het onderwerp ‘borstvoeding’ voor het eerst serieus behandelde. Of de dag waarop ze de conclusie trok dat alleen mama een baby in haar buik heeft en dat de kleine bolling in de buik van papa niets meer is dan het resultaat van jarenlang biertjes drinken. De dag waarop ik met de neus op de feiten werd gedrukt. Je begrijpt dat ik het hier ook niet over wil hebben.

 

Er blijven uiteindelijk nog maar weinig onderwerpen over waar ik het in deze blog wél over kan hebben. En misschien is dat ook maar beter. Want op de een of andere manier is de drang om in mijn digitale pen te kruipen en mijn verhaal te doen ook niet meer zo sterk aanwezig. Blijkbaar kan ‘niets vertellen’ dus ook opluchten. Ik vermoed dan ook dat deze plotselinge drang gewoon te maken heeft met deze dag. De dag waar we naar toe hebben geleefd. De dag die je wist dat zou komen…
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten